Fundacja Napo

WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI

WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI VOL. 1 – to cykl spotkań skierowany do miłośników fotografii. Został pomyślany jako przyjazny przewodnik po świecie współczesnego obrazu fotograficznego opracowany przez artystów, kuratorów, dziennikarzy, animatorów kultury, historyków sztuki. Dzięki nim dowiecie się jak odróżnić fotografię od fotki, co czyha w podręcznikach do fotografii, jak odważnie interpretować dzieła sztuki, zadbać o album rodzinny, czyje zdjęcia warto kupić i, wreszcie, jak nie zgubić się w galeriach. Cykl ten ma być zachętą do uważnego i krytycznego przyjrzenia się fotografii. Każde spotkanie podsumuje dyskusja.

Wstęp wolny! Zapraszamy!

Strona wydarzenia: http://www.wszyscyjestesmyfotografami.blogspot.com/

PROGRAM:

Ÿ ”Amatorzy czy artyści, czyli kiedy fotografia jest sztuką”. Prowadzenie: Karolina Breguła – 19 marca, godz. 19:00

Jak odróżnić, co jest sztuką, a co nią nie jest w czasach, kiedy wykształceni twórcy sięgają po amatorskie metody pracy, a uzbrojeni w profesjonalny sprzęt amatorzy udają zawodowców? Czym różnią się amatorskie zdjęcia od podobnych estetycznie dzieł zawodowych twórców? Czy fotografie wykonane hobbistycznie mogą stać się sztuką? Podczas mojego wykładu postaram się odpowiedzieć na te i inne pytania, które dręczyć mogą początkujących miłośników fotografii.

Karolina Breguła

Artystka multimedialna, autorka instalacji, happeningów, wideo i fotografii. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi, doktorantka na tej samej uczelni, wykładowczyni Warszawskiej Szkoły Reklamy. Autorka wielu wystaw w kraju i za granicą, laureatka licznych nagród i stypendiów, m.in. II nagrody w konkursie Spojrzenia 2013, stypendiów MKiDN, NCK czy Funduszu Wyszehradzkiego. Autorka m.in. takich projektów jak “Fire-Followers” (2013), “Biuro tłumaczeń sztuki” (2010) czy “Niech nas zobaczą” (2003).

 

Ÿ ”Jak zrobić dobre zdjęcie, czyli czego chciałyby nas nauczyć podręczniki fotograficzne”. Prowadzenie: Paweł Szypulski – 2 kwietnia, godz. 20:00

Zaczęło się od odkrycia w wydanej w 1941 r. w Niemczech książce „Leica. Handbuch” ilustracji prezentującej możliwości jednego z obiektywów Leitz, pozwalającego na uchwycenie scen grupowych w trudnych warunkach oświetleniowych. Na zdjęciu widać równe rzędy ludzi, którzy podczas wieczornej ceremonii wykonują gest nazistowskiego pozdrowienia. W tle dostrzegalne są flagi ze swastykami. Odnalezienie tego rodzaju zdjęcia w książce, która z uwagi na czysto techniczny charakter, na pozór mogłaby zdawać się neutralna ideologicznie, było dla mnie inspiracją do rozpoczęcia badań nad podręcznikami dla fotoamatorów wydanymi w Polsce. Nie trwało długo nim natrafiłem na ich stronach na Feliksa Dzierżyńskiego, budowniczych Nowej Huty i Lecha Wałęsę. Skąd się tam wzięli i jak ich obecność ma się do fundamentalnego pytania dręczącego każdego posiadacza aparatu fotograficznego: jak zrobić dobre zdjęcie?

Paweł Szypulski
Twórca i badacz kultury wizualnej pracujący z różnorodnymi materiałami archiwalnymi. Absolwent Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w krytycznej analizie tekstowych i fotograficznych świadectw osobistych. Współpracownik Miesiąca Fotografii w Krakowie.

 

Ÿ “Jak czytać zdjęcia, czyli interpretacje współczesnej fotografii”. Prowadzenie: Bownik – 23 kwietnia, godz. 18:00

Nie wystarczy tylko patrzeć. Fotografie warto czytać, by dostrzec zaszyte wartości, historie i treści. Filtrowanie przez wiedzę o kulturze, historię sztuki i współczesne zagadnienia socjologiczno-polityczne pozwala odkryć ciągłość tradycji fotografii. W trakcie spotkania zostaną przywołane konkretne fotografie i ich interpretacje. Prowadzący zwróci uwagę na wielowątkowość odczytywania obrazu fotograficznego i indywidualne podejście odbiorców w zderzeniu z zakodowaną przez autora treścią.

Bownik
Jego wielkoformatowe fotografie przedstawiają tematy związane z młodością, rekonstrukcją wartości i oddziaływaniem zjawisk technologicznych na codzienne życie. Konwencje wizualne zaczerpnięte z kina („Przejście”, „Scena A”, „Scena B”), archiwów policyjnych („Krata”, „Bez tytułu”) i klasycznych przedstawień malarskich („Disassembly”, „Łania”, „Aleksandra”) są mapą, po której się porusza. Wykorzystując relacje pomiędzy minionym a aktualnym, sztucznym a realnym, utrwalonym i nieistniejącym bada możliwości oddziaływania fotografii. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Muzeum Huis Marseille w Amsterdamie oraz Fundacji Sztuki Polskiej ING.

Ÿ “Fotografie rodzinne w działaniu, czyli po co oglądać stare zdjęcia”. Prowadzenie: Agnieszka Pajączkowska – 7 maja, godz. 19:00

Mamy dla Was specjalną prośbę od prowadzącej: „Chcesz dołączyć do spotkania swoją opowieść o rodzinnej fotografii? Zapraszamy do przesłania wybranego, zeskanowanego/sfotografowanego zdjęcia z własnego rodzinnego albumu na adres wszyscyjestesmyfotografami@gmail.com lub przyniesienia go na spotkanie na nośniku cyfrowym. Zachęcamy do wybrania fotografii, z którą wiąże się opowieść, anegdota lub historia – o sfotografowanej osobie / sytuacji / samym zdjęciu jako przedmiocie. Podczas spotkania będzie czas, aby obejrzeć wszystkie zdjęcia i posłuchać wybranych opowieści.”


Oto szczegóły spotkania:

Przedwojenne zdjęcie z białym niedźwiedziem, spacer pod rękę po słonecznej ulicy, wizyta w fotograficznym studio. Powojenny portret w obozowym pasiaku, kolorowana farbami fotografia ślubna, zdjęcie na molo w Sopocie lub do dokumentu, z dedykacją. Tak może wyglądać zestaw zdjęć wyszukanych na targu staroci, fotografie z jednego rodzinnego albumu lub pliki pozgrywane z internetowych, ogólnodostępnych archiwów fotograficznych. Większość z nas takie zdjęcia ma lub zna, czasami budzą fascynację, czasami nudę. O co warto pytać fotografie rodzinne i prywatne? Jak zmienia się ich status, gdy trafiają do publicznego obiegu? Jak są używane? W jaki sposób i dlaczego warto o nich rozmawiać, jak docierać do tych, których na próżno szukać w Internecie? Przykładem będą konkretne fotografie, zbiory archiwalne, ale również – działania i projekty społeczno-artystyczne. Zapraszamy, aby na spotkanie przyjść z wybranym, zeskanowanym zdjęciem z własnego rodzinnego albumu.

Fot. Agnieszka Pajączkowska

 fot.A.Pajączkowska

 

 

 

 

 

 

Agnieszka PajączkowskaAnimatorka kultury, kulturoznawczyni, doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej IKP UW. Zajmuje się fotografią w perspektywie studiów wizualnych, w szczególności jej relacją z badaniem historii i pamięcią o Zagładzie w Polsce. Od 2007 roku związana z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę”. Koordynowała m.in. „Seminarium wizualne” i „Migawki. Seminarium fotograficzne”. Jest Latającą Animatorką Kultury – zajmuje się edukacją wizualną, wspieraniem projektów lokalnych i używaniem fotografii w działaniach społeczno-kulturalnych. Ze Stowarzyszeniem Katedra Kultury od 2008 roku realizuje projekty dla lokalnych społeczności. Prowadzi Wędrowny Zakład Fotograficzny.

“Kupujmy fotografie, czyli poradnik dla początkujących kolekcjonerów“. Prowadzenie: Katarzyna Sagatowska – 21 maja, godz. 19:00

Chętnie wieszamy fotografie na ścianach. Portrety bliskich, widoki ulubionych miejsc, zdjęcie ukochanego psa. Z drugiej strony, od kilku lat w Polsce coraz więcej się mówi o kolekcjonowaniu sztuki, w tym fotografii. Rośnie grono kolekcjonerów, którzy doceniają twórczość artystów i wydają setki, a często tysiące na ich prace. W trakcie spotkania usłyszycie o tym, co trzeba wiedzieć, aby zacząć kupować zdjęcia. Ile to naprawdę kosztuje? Jakich artystów wybierać? Gdzie znaleźć ich prace? Na co zwracać uwagę przy zakupach? Czy kilka zdjęć to już kolekcja?

Katarzyna Sagatowska
Fotografka, kuratorka, wykładowczyni. Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie (Republika Czeska) oraz Politechniki Warszawskiej. Wystawiała, m.in. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i MOCAKu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Kuratorka i koordynatorka projektu Fotografia Kolekcjonerska, obejmującego wystawy i aukcje fotografii wybitnych polskich artystów. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawy.

“Survival w galerii, czyli fakty i mity o wystawach fotografii”. Prowadzenie: Joanna Kinowska – 29 maja, godz. 18:00

Ile razy czułeś się na wystawie sztuki jak intruz, nieproszony gość? Ile razy zdarzyło ci się poczucie bezsilności w trakcie oglądania zdjęć na wystawach? Trendy ekspozycyjne zmieniają się tak samo szybko jak moda. Coś co wczoraj było na topie, dziś być może jest wręcz zacofane. Tylko jak to rozpoznać? Jak się odnaleźć w galerii? Sztuka współczesna tworzona jest ponoć dla nas – tu i teraz. Powinniśmy zatem od razu chwytać treści przedstawiane. Jeśli przeżyjemy badawczy wzrok obsługi galerii, przedrzemy się przez zawiły tekst na wstępie, powinna nas czekać nagroda. Ale to dopiero początek…

Joanna Kinowska
Historyczka sztuki, specjalizuje się w fotografii. Kuratorka Leica Gallery Warszawa. W latach 2005-2014 pracowała w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, w dziale edukacji, zajmując się także programami związanymi z fotografią. Autorka tekstów o fotografii, felietonistka „Digital Camera Polska”, założycielka bloga „Miejsce Fotografii”. Kuratorka wystaw fotograficznych, wykładowczyni Akademii Fotografii w Warszawie, prowadzi warsztaty fotograficzne dla młodzieży.

Więcej informacji i link do wydarzenia na FB: wszyscyjestesmyfotografami.blogspot.com oraz http://tiny.pl/qlps3

Miejsce: barStudio, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, Warszawa

Organizator: barStudio

Autorki i koordynatorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska

Wspierają nas: Fundacja Napo

Patroni Medialni: Artinfo.pl, Fotopolis.pl, FotografiaKolekcjonerska.pl, INDEPENDENT, Radio TOK FM

Wszyscy jestesmy fotografami

Information

This entry was posted on 10 marca, 2014 by in Aktualności, Wydarzenia and tagged , , , , , , , , .
%d blogerów lubi to: