Fundacja Napo

„PŁACĘ-WYMAGAM? 25 LAT WOLNYCH MEDIÓW” – DEBATA

Wszystkich zainteresowanych przyszłością polskich mediów zapraszamy do Domu Braci Jabłkowskich na debatę pt. „PŁACĘ-WYMAGAM? 25 LAT WOLNYCH MEDIÓW”, podczas której wspólnie zastanowimy się jak finansowane są media w Polsce i co z tego wynika. Dyksusję poprowadzi ANNA SAŃCZUK / „Kultura do kwadratu”, Polsat News 2.

Start: godz. 11:30
Miejsce: Dom Towarowy Bracia Jabłkowscy, ul. Bracka 25, Warszawa, 3 piętro.

Goście:

Prof. TADEUSZ KOWALSKI, pracuje w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się ekonomiką mediów, polskim systemem prasowym i stosunkami międzynarodowymi. Przewodniczący zespołu ds. przygotowania projektu tzw. nowej ustawy medialnej. Członek Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej.

MONIKA MAŁKOWSKA, krytyk sztuki i publicystka zainteresowana różnymi obliczami kultury wysokiej i popularnej. Pisze do prasy codziennej m.in do „Rzeczpospolitej” i branżowych periodyków. Współpracuje także z Polskim Radiem i TVP Kultura

KAZIMIERZ MONKIEWICZ, jest zastępcą dyrektora Narodowego Centrum Kultury ds. rozwoju kultury. Wcześniej był m.in. prezesem Panasonic Polska oraz dyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

PAWEŁ RESZKA, jest dziennikarzem i publicystą „Tygodnika Powszechnego. Poprzednio pracował jako korespondent „Rzeczpospolitej” w Moskwie oraz szef działu śledczego „Dziennika”.

FILIP ĆWIK, jest fotoreporterem, laureatem wielu konkursów fotograficznych mi.n. World Press Photo, Sony World Photography Awards, czy Grand Press Photo. W latach 2001-2013 związany z tygodnikiem „Newsweek Polska“ Jest współzałożycielem agencji Napo Images i Fundacji Napo

JAKUB DYMEK, dziennikarz i publicysta „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej. Zajmuje się politycznością nowych technologii, popkultury i pornografii. Publikuje m.in. w „Dissent Magazine”.

******************************************************************

Rok 1989 był przełomem dla wolności słowa. Wraz z upadkiem PRL-owskiej cenzury i wybuchem wolnego rynku pojawiać się zaczęły prywatne media, a te, w których udziały zachował Skarb Państwa oficjalnie zadeklarowały polityczną niezależność.
Bardzo szybko środowisko dziennikarzy, podobnie jak reszta społeczeństwa, ulegać zaczęło głębokim podziałom światopoglądowym. Coraz częściej zdarzało się, że dziennikarze dbali o interesy aktualnie rządzącego obozu politycznego lub, równie często – otwarcie z nim walczyli.

Upolitycznienie to nie jedyny problem ćwierćwiecza wolnych mediów. Z biegiem lat komentatorzy zaczęli oskarżać je o nadmierne uleganie prawom rynku. Już w 2001 roku Paweł Śpiewak zanotował: „Wartość stacji telewizyjnej, czy tytułu gazetowego jest prostą funkcją matematyczną par oczu skierowanych na ekrany, czy szpalty gazet. I żaden element programu nie jest z tej kalkulacji wyłączony. Stosunek mediów do odbiorców lokuje się gdzieś między lekceważeniem, a czy nawet
pogardą, a infantylizacją.“ „Tygodnik Powszechny” opublikował wówczas – 13 lat temu – debatę pod znamiennym tytułem „Requiem dla dziennikarza”.

Dziś, w czasach szybkich zmian technologicznych, jedną z kluczowych kwestii pozostaje pytanie o finansowanie mediów. Bezwzględne podporządkowanie wskaźnikom oglądalności i klikalności stało się faktem zarówno w mediach komercyjnych, jak i w antenach publicznych.

Obecnie powszechną praktyką wśród wydawców i nadawców jest pozyskiwanie dotacji na realizację materiałów dziennikarskich lub wręcz przyjmowanie zleceń na obsługę medialną konkretnych wydarzeń. Dodatki tematyczne do szacownych tytułów prasowych coraz częściej mają cechy reklamowych insertów. Przykładem może być magazyn dużego ogólnopolskiego dziennika, którego jeden z numerów w całości stanowił zawoalowany materiał promocyjny serialu wyprodukowanego przez komercyjny kanał telewizyjny.
Kto zatem utrzymuje media w Polsce – reklamodawcy, podatnicy, instytucje państwowe, samorządy? Jakie ma to przełożenie na prezentowane treści i proces tabloidyzacji mediów opiniotwórczych? Czy po 25 latach wolności niezależne media mają szansę przetrwać? Zapraszamy na debatę.

O catering zadba barStudio! Zapraszamy!

Organizatorzy: Fundacja Dobrego Odbioru, Civilia.pl, Fundacja Napo, Marzyciele i Rzemieślnicy przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Kultury

Reklamy

Information

This entry was posted on Listopad 27, 2014 by in Wydarzenia.
%d blogerów lubi to: