Fundacja Napo

WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI VOL. 3

ZAPRASZAMY na trzecią edycję cyklu spotkań WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI. Ponownie porozmawiamy na niezwykle interesujące i aktualne tematy w gronie wybitnych postaci ze świata fotografii (i nie tylko). Wspólnie zastanowimy się nad znaczeniem architektury w fotografii, czy fotografia wojenna może zmienić świat, na czym polega fenomen książek fotograficznych, kiedy zdjęcie uwalnia się od dwóch wymiarów i zdobywa przestrzeń, czy można fotografować wszystkim, nawet okularami. Ostatnie spotkanie, poświęcone zdjęciom z kultowych okładek płyt, zwieńczy impreza muzyczna. Ale zanim zatańczymy, każde spotkanie tradycyjnie zakończy dyskusja. Czekamy na wszystkich miłośników fotografii. Zaczynamy już 26 lutego w warszawskim barze Studio! W ramach WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI VOL. 3 zaplanowaliśmy sześć spotkań.

1. “ Dekonstrukcja przestrzeni, czyli o architekturze w fotografii”. Prowadzenie: Filip Springer – 26 lutego, godz. 18:00 “Architektura to nie tylko budynki, ale także przestrzeń między nimi” – mawiał wielki polski architekt Oskar Hansen. Jego słowa w żadnym stopniu nie wyczerpują jednak definicji architektury. Ta zresztą nie istnieje – każdy użytkownik i twórca architektury musi sobie tu radzić sam. Dla fotografów ta nieokreśloność architektury jest wielkim wyzwaniem, jak bowiem fotografować coś czego sami twórcy nie do końca umieją nazwać. Aparat fotograficzny w pisaniu nowych definicji architektury jest właściwie bezradny, doskonale sobie jednak radzi, w rękach fotografa, w jej poznawaniu. I właśnie o fotografii jako narzędziu doświadczania przestrzeni ukształtowanej przez architekturę będzie pierwszy wykład z serii „Wszyscy Jesteśmy Fotografami”.

Filip Springer Reporter, fotograf, autor kilku książek poświęconych architekturze („Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach”, „Wanna z kolumnadą. Reportaże o polskiej przestrzeni”, “Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u”), współpracuje z Tygodnikiem Polityka, Tygodnikiem Powszechnym i Gazetą Wyborczą. Stypendysta Fundacji „Herodot” im. Ryszarda Kapuścińskiego.

2. “Krew i łzy, czyli czy fotografia wojenna może zmienić świat“. Prowadzenie: Piotr Anderws – 5 marca, godz. 18:00 Fotografia wojenna jest niesamowitą prawdziwą męską przygodą, ale nie dajcie się wprowadzić w błąd. To nie jest prosta fotografia. Składa się na nią wiele czynników oraz wiele pytań, na które musimy sobie odpowiedzieć. Bardzo ważne jest to, że musimy być odpowiedzialni za swoje życie, a także często za życie innych. Osobiście wychodzę z założenia, że żadne zdjęcie nie jest warte ludzkiego życia, w tym własnego. Czy robię zdjęcie czy pomagam? Gdzie jest granica pomiędzy byciem zwykłym paparazzi a fotografem, który chce mieć wpływ na zmianę istniejącej sytuacji poprzez informowanie opinii publicznej. To są trudne etyczne pytania, ale również bardzo istotne.

Piotr Andrews Fotograf specjalizujący się w dokumentowaniu konfliktów zbrojnych na całym świecie. Ważne miejsce w jego pracy zajmuje też fotografia sportowa i portretowa. Urodzony w Kano w Nigerii, wychowywał się w Polsce. W wieku 19 lat wyemigrował do Kanady. Studiował fotografię na Uniwersytecie w Ottawie. Pracował dla największych światowych agencji fotograficznych: Associated Press i Reuters. Lata 2000-2013 spędził w biurze agencji Reuters w Warszawie na stanowisku głównego fotografa na Polskę. Kluczowymi jego zadaniami były jednak konflikty w Izraelu, Afganistanie, Iraku. Nominowany do Nagrody Pulitzera w 1996 roku za zdjęcia z dramatycznych wydarzeń w Sarajewie z 28 sierpnia 1995 roku (ostatnie tak krwawe zajścia w Sarajewie zakończone interwencją NATO). Fotografował także olimpiady zimowe (USA, Włochy, Kanada), letnie (Grecja, Chiny, Wielka Brytania) oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej (Japonia, Niemcy). Laureat i juror wielu konkursów fotografii prasowej.
3. „Photobook, czyli książka fotograficzna“. Prowadzenie: Rafał Milach – 26 marca, godz. 18:00 Czym właściwie jest książka fotograficzna i czemu zawdzięcza swój sukces w ostatnim czasie? Dlaczego dzisiaj fotograf bez książki nie czuje się artystą kompletnym? Jak i czy książka fotograficzna definiuje rynek fotografii i czy jest tylko przejściową modą czy obiektem, który był zawsze gdzieś w pobliżu? Jak zmienił się rozkład sił na linii fotograf – wydawca i czy fotograf musi stać się jednoosobową instytucją? Nie obiecuję odpowiedzieć na wszystkie z tych pytań, ale warto się nad nimi wspólnie zastanowić, żeby przybliżyć się do medium jakim jest książka fotograficzna dzisiaj.
Rafał Milach
Fotograf i twórca książek. Absolwent ASP w Katowicach oraz ITF w Opawie (Republika Czeska) – obecnie wykładowca na tej uczelni. Od ponad 10 lat realizuje projekty poświęcone transformacji w krajach rosyjskojęzycznych i Europie Środkowo-Wschodniej. Efektem tej pracy są książki “The Winners” (2014), “Black Sea of Concrete” (2013) i “7 Rooms” (2011). W 2012 r. Czytelnia Sztuki opublikowała książkę “W samochodzie z R” – zapis podróży Rafała wokół Islandii z pisarzem Huldarem Breiðfjörðem. Wystawy indywidualne, m.in. w C/O Berlin i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Stypendysta MKiDN, Magnum Foundation, Fundacji World Press Photo i Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat ważnych nagród w konkursach World Press Photo, Pictures of the Year International, Photography Book Now oraz Paris Photo/Aperture Foundation PhotoBook Awards. Współzałożyciel międzynarodowego kolektywu Sputnik Photos. Prace w kolekcjach Kyosato Museum of Photographic Arts w Japonii, Brandts i C/O Berlin.
4. “Trzeci wymiar, czyli o obiektach fotograficznych”. Prowadzenie: Monika Małkowska. 9 kwietnia, o godz. 19:00Fotografia stała się zabawą, eksperymentem, własnym przeciwieństwem mniej więcej wtedy, kiedy sztuki wizualne zwątpiły w swoje górnolotne przesłanie. Pierwsze awangardy – i pierwsi wywrotowcy – pojawili się w sztuce na początku XX wieku. Ale od rewolucji futurystów (1909) minęła prawie dekada, zanim fotografowie dołączyli do innych artystycznych wywrotowców. Dopiero dadaizm, a bardziej surrealizm pozwolił zwariować ludziom z kamerą. Dzięki nim zdjęcia uwolniły się od dwóch wymiarów. Poszły w przestrzeń. W trzeci, nawet czwarty wymiar. Jak fotografia penetrowała przestrzeń? Jak stawała się obiektem? Wchodziła w obiekt? Zmuszała obiekt, by jej – fotografii – służył (a nie odwrotnie)? O tym, będzie nasze spotkanie.

Monika Małkowska Dyplomowany magister sztuki (Pracownia Grafiki Warsztatowej). Wystawiała obrazy i rysunki, aranżowała wystawy, projektowała ciuchy, szyła patchworki, stylizowała modelki, pisała o modzie. Wydała trzy książki o modzie; napisała jedną o jedzeniu i konsumpcji (na początku lat 90.), która nie ukazała się z powodu plajty wydawnictwa. Publicystka zainteresowana różnymi obliczami kultury wysokiej i popularnej oraz wzajemnymi relacjami pomiędzy nimi. Od czasu polskiej transformacji zajmuje się pisaniem i mówieniem o sztuce i różnych aspektach kultury. Współpracuje ze wszystkimi mediami, ale najbardziej lubi własny blog MOMArt. Poza tym, wykłada w różnych szkołach artystycznych. W 2011 uzyskała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych tytuł doktora za pracę „Niech sczezną krytycy!” – co się stało.
5. „Od metalowej płytki do ekranu i z powrotem, czyli o formie w fotografii”. Prowadzenie: Paweł Żak. 23 kwietnia, o godz. 19:00.W czasie spotkania przyjrzymy się jak wybór narzędzia oraz sposobu rejestracji obrazu i jego edycji wpływa na uzyskiwane efekty plastyczne. Będziemy się także zastanawiać jak forma prezentacji obrazu wpływa na jego znaczenie i siłę oddziaływania. Spróbujemy także odpowiedzieć na pytanie dlaczego niektórzy współcześni twórcy sięgają po archaiczne techniki fotograficzne.

Paweł Żak
Zajmuje się szeroko pojętą fotografią inscenizowaną. Studiował nauki społeczne na Uniwersytecie Warszawskim i fotografię na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu. Ważniejsze cykle prac: „Opowieści”, „bez tytułu”, „Bliski znajomy”, „Martwe natury”. Wykłada fotografię na Uniwersytecie Warszawskim i na uczelniach prywatnych.
6. “Decydujące kadry, czyli o kultowych okładkach płyt”. Prowadzenie: Rosław Szaybo – 7 maja, godz. 19:00
Spotkanie zakończy impreza muzyczna. Zagrają: Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska.

Krzysztof Komeda ginący w mroku. Punkowo zgrafizowani członkowie The Clash. Żyletka w zaciśniętej dłoni. Zanim posłuchamy płyty, widzimy jej okładkę. I często to ona jest naszym pierwszym skojarzeniem z ulubionym krążkiem. Jak się wybiera zdjęcia, które stają się później symbolami płyt? Jak połączyć obraz z muzyką, aby oddać jej charakter i moc? O pracy nad kultowymi okładkami płyt opowie ich twórca, który przez wiele lat współpracował z największymi gwiazdami polskiej i światowej muzyki.

Rosław Szaybo
Projektant okładek płyt i książek, a także plakatów. Zaprojektował około 2000 okładek płyt, w tym legendarne: “Astigmatic. The music of Komeda” (1965) – uznaną w Polsce za jazzową płytę wszech czasów oraz “The Clash” (1977) – pierwszą płytę zespołu The Clash. Projektował dla takich gwiazd, jak: Elton John, Santana, Janis Joplin, Roy Orbison, Judas Priest (m.in. okładkę “British Steel” i logo zespołu). Absolwent ASP w Warszawie. W latach 1958-1963 pracował ze Stanisławem Zagórskim, już wtedy odnosząc znaczące sukcesy. W 1966 r. wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował jako niezależny projektant. Był dyrektorem artystycznym w agencji reklamowej Young & Rubicam (1968-1972) oraz dyrektorem artystycznym na Wielką Brytanię w firmie fonograficznej CBS Records (1972-1988). Za swe prace otrzymał wiele nagród w Polsce i na świecie. Aktywny także wystawienniczo (plakaty, okładki, ilustracje). W latach 1993-2014 prowadził pracownię fotografii na warszawskiej ASP. W 2003 r. otrzymał tytuł profesora.

Miejsce: barStudio w Teatrze Studio, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, Warszawa Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska Organizator: barStudio Partner główny: Za Grolsch Kultury Wspiera nas: Fundacja Napo Patronat medialny: Aktivist, Artinfo.pl, Digital Camera, Doc! Photo Magazine, FotografiaKolekcjonerska.pl WSTĘP WOLNY! Więcej: https://www.facebook.com/wszyscyjestesmyfotografami plakat WJF 3 small WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI – to cykl spotkań skierowany do miłośników fotografii. Został pomyślany jako przyjazny przewodnik po świecie współczesnego obrazu fotograficznego opracowany przez artystów, kuratorów, dziennikarzy, animatorów kultury, historyków sztuki. W pierwszej i drugiej edycji WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, które odbyły się wiosną i jesienią 2014 roku, spotkania poprowadzili wybitni specjaliści, praktycy i teoretycy, zajmujący się fotografią: Anna Beata Bohdziewicz, Bownik, Karolina Breguła, Kuba Dąbrowski, Mikołaj Grynberg, Joanna Kinowska, Igor Omulecki, Agnieszka Pajączkowska, Karol Radziszewski, Katarzyna Sagatowska, Paweł Szypulski, Andrzej Zygmuntowicz. Cykl jest zachętą do uważnego i krytycznego przyjrzenia się fotografii. Każde spotkanie podsumowuje dyskusja z udziałem publiczności.

Reklamy

Information

This entry was posted on Luty 13, 2015 by in Uncategorized.
%d blogerów lubi to: